Wolff, Dietmar (2023)
care konkret 2023 (40), S. 2.
Hiller, Benedikt; Rennert, Mirko; Nase, Michael (2023)
60th Ilmenau Scientific Colloquium, Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek (dbt).
Herder, Eelco; Atzenbeck, Claus (2023)
Personalized Human-Computer Interaction 2023, 7, S. 153–172.
DOI: 10.1515/9783110988567-007
In personalized interaction between humans and computers, not only computers and personalization algorithms learn about the users: the users also learn about the system’s behavior and adapt their expectations accordingly. Particularly, as users expect systems to support their daily activities, this feedback loop may result in long-term changes in these daily activities and user decisions themselves. This can be observed in activities as different as autonomous driving and social media consumption. In this chapter, we investigate these effects by reviewing and analyzing a wide range of relevant literature.
Linß, Marco; Müller, Anke; Kaluza, Anke; Miller, Stefan (2023)
5. TAGUNGSBAND MINT SYMPOSTIUM 2023, MINT-Lehre gemeinsam gestalten – Lehre erforschen, Wissen teilen
2023, S. 150-158.
DOI: 10.57825/repo_in-4410
Der Beitrag beruht auf den fast 10-jährigen Erfahrungen im
Rahmen von drei Förderprojekten des Freistaats Bayern. An
der Hochschule Hof wurden, u. a. auf Basis einer entwickelten
MINT-Datenbank und deren Analysen, zahlreiche Maßnahmen abgeleitet, durchgeführt und evaluiert. Basierend darauf
wurde im letzten WiSe ein neues, modulares Studiengangkonzept im Bereich der Ingenieurwissenschaften eingeführt.
Als wesentliche Erkenntnisse lassen sich folgende Aussagen
festhalten:
• Eingangsprüfungen verbessern die Studienerfolgsquote
• ca. 10% einer Kohorte wollen gar nicht studieren
• NotenMonitoringProgramme sind ein wichtiger Baustein
für die Studienberatung bzw. den Studienerfolg
• Notenanrechnung braucht definierte Rahmenbedingungen
• Tutorien sind erst bei einer Teilnahme > 60% richtig
wirksam
• Prognosen zum Studienerfolg sind anhand der Hochschulzugangsberechtigungsnote bzw. anhand dem Studierverhalten im ersten Semester möglich
• der wichtigste Faktor für den Studienerfolg ist die/der
Studierende selbst
Drossel, Matthias (2023)
HPS Media - Lernwelten.
Dieckhoff, Christina; Barlieb, Christophe; Groth, Christian; Linner, Thomas; Weininger, Florian (2023)
Dieckhoff, Christina; Barlieb, Christophe; Groth, Christian; Linner, Thomas...
GI Lecture Notes in Informatics (LNI) II-WS2023 2023.
Um den zunehmenden Anforderungen an die Beherrschung digitaler Techniken und an die Fähigkeit zur interdisziplinären Zusammenarbeit an Studierende aller Fachrichtungen zu begegnen wurde das interdisziplinäre Lehrformat Digitalisierungskollegs für Studierende entwickelt. Das in vielen Fachbereichen ausbaufähige Angebot von Digitalthemen in der Hochschullehre wird hiermit dauerhaft erweitert. Ein Digitalisierungskolleg besteht aus einer Vorlesungsreihe mit angrenzendem Seminar, in denen Studierende interdisziplinäre Lösungen für Fragen der digitalen Transformation entwickeln. Geleitet werden sie von etablierten Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern, aktiv betreut und ausgestaltet von ein bis zwei Coaches. Kernelement sowohl des Kollegs als auch der einzelnen Projekte ist die Interdisziplinarität. Eine*r der beteiligten Projektleiter*innen hat einen direkten Bezug zur Technik und kommt aus der Informatik, der Wirtschaftsinformatik, der Elektrotechnik oder vergleichbaren Disziplinen. Zielgruppe der Projekte sind Studierende verschiedener Disziplinen im Masterstudium oder in den letzten Semestern eines Bachelorstudiums. Durch die Teilnahme erwerben auch Studierende aus digitalisierungsfernen Fächern frühzeitig umfangreiche IT-Kenntnisse. Als Begleiteffekt der umfangreichen Vernetzung zwischen den Digitalisierungskollegs (Studierende, Coaches und Projektleitende) entsteht bereits zu Beginn einer wissenschaftlichen Karriere eine große digitale Community. Alle Teilnehmenden lernen frühzeitig die interdisziplinäre Zusammenarbeit und verbessern erheblich ihre Karrierechancen innerhalb und außerhalb der Wissenschaft.
Müller-Czygan, Günter (2023)
Vortrag 13th Water Research Horizon Conference, 26./27. September 2023 in Freiburg.
Wolff, Dietmar (2023)
Themenabend TAO Themenjahr Gesundheit, Hof 26.09.2023.
Zöllner, Michael; Krause, Moritz (2023)
iWOAR 2023 - 8th international Workshop on Sensor-Based Activity Recognition and Artificial Intelligence.
DOI: 10.1145/3615834.3615856
Understanding acceleration forces and making progress in learning Skateboarding is a process of trial and error. In our paper we are describing our preliminary experiments for describing the complex interactions while pushing for speed in ramps and pump tracks. Therefore, we capture and visualize the body movement, the joint relations from hip to ankle and the resulting forces by joining iner- tial sensors on the skateboard and camera-based machine learning pose estimation of the athlete.
Krause, Moritz; Zöllner, Michael (2023)
iWOAR 2023 - 8th international Workshop on Sensor-Based Activity Recognition and Artificial Intelligence.
DOI: 10.1145/3615834.3615850
In our society, displays are becoming increasingly prevalent. While it is nearly inconceivable to imagine a daily life without screens, scientific research indicates that our mental well-being is nega- tively affected by the increasing use and time spent on screens. The "HomeGrid" project has been developed as a smart home concept, aiming to explore how traditional screens in private environments can be reduced while still effectively conveying information in an intuitive manner. To achieve this, two main approaches were em- ployed. Firstly, experimentation was conducted on the capture and communication of artificial light, and secondly, precise monitoring and visualization of indoor air quality were explored. These factors are fundamental indicators of both our mental and physical well- being, as high air quality, for example, enhances concentration, and light serves as a crucial regulator of our circadian rhythm.
Rubart, Jessica; Atzenbeck, Claus (2023)
34th ACM Conference on Hypertext and Social Media.
DOI: 10.1145/3603607
Atzenbeck, Claus; Brooker, Sam; Roßner, Daniel (2023)
Proceedings of the 6th Workshop on Human Factors in Hypertext (HUMAN'23) 2023, 4, S. 1-9.
DOI: 10.1145/3603607.3613481
We are entering a period of unprecedented collaboration between authors and computers, where artificial intelligence in particular seems likely to act increasingly in a co-authoring capacity. Automated or procedural storytelling represents one exciting avenue of research. By entering prompts and parameters into an AI text generator like ChatGPT, authors could leverage an enormous textual corpus to generate a “new” work that appears to have been authored by a human.
This paper proposes an alternative platform, one more reflective of the collaborative and organic creative process. Approached as a tool for augmentation, Mother showcases the potential for spatial hypertext to work alongside the author.
Atzenbeck, Claus; Grigar, Dene; Tzagarakis, Manolis (2023)
Proceedings of the 34th ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT'23) 2023, 43, S. 1–5.
DOI: 10.1145/3603163.3609055
Two years ago the idea of International Teaching and Research in Hypertext (INTR/HT) was introduced. This paper follows up on this idea and further develops new thoughts on this topic, based on the experiences gained from three university courses taught under the umbrella of INTR/HT. We conclude we have envisioned a model for the future of international and interdisciplinary education in hypertext that has the potential to raise the next generation of hypertext researchers through efforts of collaborative teaching and learning activities.
Sack, Anton (2023)
Gradel, Andy; Plessing, Tobias (2023)
Statuskonferenz Bioenergie, Leipzig
Sack, Anton; Gradel, Andy; Plessing, Tobias (2023)
Gradel, Andy (2023)
H2.INSIGHTS#6 des Zentrum Wasserstoff
Heinrich, Maximilian (2023)
Statuskonferenz Bioenergie, Leipzig
Dölz, Michael (2023)
Sommerakademie; Hof
Wagener, Andreas (2023)
VDM – Brunnenfachgespräch/Jahrestagung des Ausschusses für Technik im Verband Deutscher Mineralbrunnen 2023, Regensburg 12.09.2023 2023.
Alfons-Goppel-Platz 1
95028 Hof
T +49 9281 409 - 4690
valentin.plenk[at]hof-university.de