Responsive image





Telepflege – ein weiterer Meilenstein

Wolff, Dietmar (2023)

care konkret 2023 (40), S. 2.


mehr

Comparison of the properties of biogenic wine by-products stabilized biocomposites compounded with a miniaturized single-screw extruder and a co-rotating twin-screw extruder

Hiller, Benedikt; Rennert, Mirko; Nase, Michael (2023)

60th Ilmenau Scientific Colloquium, Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek (dbt).



Feedback Loops and Mutual Reinforcement in Personalized Interaction

Herder, Eelco; Atzenbeck, Claus (2023)

Personalized Human-Computer Interaction 2023, 7, S. 153–172.
DOI: 10.1515/9783110988567-007


Peer Reviewed
 

In personalized interaction between humans and computers, not only computers and personalization algorithms learn about the users: the users also learn about the system’s behavior and adapt their expectations accordingly. Particularly, as users expect systems to support their daily activities, this feedback loop may result in long-term changes in these daily activities and user decisions themselves. This can be observed in activities as different as autonomous driving and social media consumption. In this chapter, we investigate these effects by reviewing and analyzing a wide range of relevant literature.

mehr

Mit Sicherheit mehr Wissen – wie Daten uns helfen können, das Studium zu verbessern – Ein Beispiel aus der Hochschule Hof

Linß, Marco; Müller, Anke; Kaluza, Anke; Miller, Stefan (2023)

5. TAGUNGSBAND MINT SYMPOSTIUM 2023, MINT-Lehre gemeinsam gestalten – Lehre erforschen, Wissen teilen 2023, S. 150-158.
DOI: 10.57825/repo_in-4410


Open Access Peer Reviewed
 

Der Beitrag beruht auf den fast 10-jährigen Erfahrungen im Rahmen von drei Förderprojekten des Freistaats Bayern. An der Hochschule Hof wurden, u. a. auf Basis einer entwickelten MINT-Datenbank und deren Analysen, zahlreiche Maßnahmen abgeleitet, durchgeführt und evaluiert. Basierend darauf wurde im letzten WiSe ein neues, modulares Studiengangkonzept im Bereich der Ingenieurwissenschaften eingeführt. Als wesentliche Erkenntnisse lassen sich folgende Aussagen festhalten: • Eingangsprüfungen verbessern die Studienerfolgsquote • ca. 10% einer Kohorte wollen gar nicht studieren • NotenMonitoringProgramme sind ein wichtiger Baustein für die Studienberatung bzw. den Studienerfolg • Notenanrechnung braucht definierte Rahmenbedingungen • Tutorien sind erst bei einer Teilnahme > 60% richtig wirksam • Prognosen zum Studienerfolg sind anhand der Hochschulzugangsberechtigungsnote bzw. anhand dem Studierverhalten im ersten Semester möglich • der wichtigste Faktor für den Studienerfolg ist die/der Studierende selbst

mehr

Fragen der Lernbegleitung im Hinblick auf Care Migration und Skill-and-Grade-Mix

Drossel, Matthias (2023)

HPS Media - Lernwelten.


Peer Reviewed

Erfolgsfaktor Interdisziplinarität: das Lehrformat Digitalisierungskollegs an Bayerischen Hochschulen

Dieckhoff, Christina; Barlieb, Christophe; Groth, Christian; Linner, Thomas...

GI Lecture Notes in Informatics (LNI) II-WS2023 2023.


Peer Reviewed
 

Um den zunehmenden Anforderungen an die Beherrschung digitaler Techniken und an die Fähigkeit zur interdisziplinären Zusammenarbeit an Studierende aller Fach­richtungen zu begegnen wurde das interdisziplinäre Lehrformat Digitalisie­rungs­­kollegs für Studierende entwickelt. Das in vielen Fachbereichen ausbaufähige Angebot von Digitalthemen in der Hoch­schullehre wird hiermit dauerhaft erwei­tert. Ein Digitalisierungskolleg besteht aus einer Vorlesungs­reihe mit an­gren­zen­dem Seminar, in denen Studierende interdisziplinäre Lösungen für Fragen der digitalen Transformation entwickeln. Geleitet werden sie von etablierten Wissen­schaftlerinnen und Wissenschaftlern, aktiv betreut und ausge­staltet von ein bis zwei Coaches. Kernelement sowohl des Kollegs als auch der einzelnen Projekte ist die Interdisziplinarität. Eine*r der beteiligten Projekt­leiter*innen hat einen direkten Bezug zur Technik und kommt aus der Informatik, der Wirtschafts­informatik, der Elektro­technik oder vergleichbaren Disziplinen. Zielgruppe der Projekte sind Studierende verschiedener Disziplinen im Masterstudium oder in den letzten Semestern eines Bachelorstudiums. Durch die Teilnahme er­werben auch Studie­ren­de aus digitali­­sie­rungs­fernen Fächern frühzeitig umfang­reiche IT-Kenntnisse. Als Be­gleiteffekt der um­fang­reichen Vernetzung zwischen den Digi­talisierungs­kollegs (Studierende, Coaches und Projektleitende) entsteht bereits zu Beginn einer wissenschaftlichen Karriere eine große digitale Community. Alle Teil­nehmenden lernen frühzeitig die interdisziplinäre Zusammenarbeit und ver­bessern erheblich ihre Karriere­chancen inner­­halb und außer­halb der Wissenschaft.


Change of perspectives – How rivers are effectively incorporated into sponge city concepts using Multi-Level-Analysis (MLA)

Müller-Czygan, Günter (2023)

Vortrag 13th Water Research Horizon Conference, 26./27. September 2023 in Freiburg.


Peer Reviewed
mehr

Was hat meine Krankenkassenkarte mit der digitalen Revolution im Gesundheitswesen zu tun?

Wolff, Dietmar (2023)

Themenabend TAO Themenjahr Gesundheit, Hof 26.09.2023.


mehr

Preliminary studies of measuring skateboarding forces by combining inertial sensors and camera-based pose estimation.

Zöllner, Michael; Krause, Moritz (2023)

iWOAR 2023 - 8th international Workshop on Sensor-Based Activity Recognition and Artificial Intelligence.
DOI: 10.1145/3615834.3615856


Peer Reviewed
 

Understanding acceleration forces and making progress in learning Skateboarding is a process of trial and error. In our paper we are describing our preliminary experiments for describing the complex interactions while pushing for speed in ramps and pump tracks. Therefore, we capture and visualize the body movement, the joint relations from hip to ankle and the resulting forces by joining iner- tial sensors on the skateboard and camera-based machine learning pose estimation of the athlete.

mehr

HomeGrid - Experimental Displays for SmartHome Devices and Interfaces

Krause, Moritz; Zöllner, Michael (2023)

iWOAR 2023 - 8th international Workshop on Sensor-Based Activity Recognition and Artificial Intelligence.
DOI: 10.1145/3615834.3615850


Peer Reviewed
 

In our society, displays are becoming increasingly prevalent. While it is nearly inconceivable to imagine a daily life without screens, scientific research indicates that our mental well-being is nega- tively affected by the increasing use and time spent on screens. The "HomeGrid" project has been developed as a smart home concept, aiming to explore how traditional screens in private environments can be reduced while still effectively conveying information in an intuitive manner. To achieve this, two main approaches were em- ployed. Firstly, experimentation was conducted on the capture and communication of artificial light, and secondly, precise monitoring and visualization of indoor air quality were explored. These factors are fundamental indicators of both our mental and physical well- being, as high air quality, for example, enhances concentration, and light serves as a crucial regulator of our circadian rhythm.

mehr

Proceedings of the 6th Workshop on Human Factors in Hypertext (HUMAN'23)

Rubart, Jessica; Atzenbeck, Claus (2023)

34th ACM Conference on Hypertext and Social Media.
DOI: 10.1145/3603607


Peer Reviewed
mehr

Storytelling Machines

Atzenbeck, Claus; Brooker, Sam; Roßner, Daniel (2023)

Proceedings of the 6th Workshop on Human Factors in Hypertext (HUMAN'23) 2023, 4, S. 1-9.
DOI: 10.1145/3603607.3613481


Open Access Peer Reviewed
 

We are entering a period of unprecedented collaboration between authors and computers, where artificial intelligence in particular seems likely to act increasingly in a co-authoring capacity. Automated or procedural storytelling represents one exciting avenue of research. By entering prompts and parameters into an AI text generator like ChatGPT, authors could leverage an enormous textual corpus to generate a “new” work that appears to have been authored by a human.

This paper proposes an alternative platform, one more reflective of the collaborative and organic creative process. Approached as a tool for augmentation, Mother showcases the potential for spatial hypertext to work alongside the author.

mehr

Interdisciplinary Teaching Toward the Next Generation Hypertext Researchers

Atzenbeck, Claus; Grigar, Dene; Tzagarakis, Manolis (2023)

Proceedings of the 34th ACM Conference on Hypertext and Social Media (HT'23) 2023, 43, S. 1–5.
DOI: 10.1145/3603163.3609055


Open Access Peer Reviewed
 

Two years ago the idea of International Teaching and Research in Hypertext (INTR/HT) was introduced. This paper follows up on this idea and further develops new thoughts on this topic, based on the experiences gained from three university courses taught under the umbrella of INTR/HT. We conclude we have envisioned a model for the future of international and interdisciplinary education in hypertext that has the potential to raise the next generation of hypertext researchers through efforts of collaborative teaching and learning activities.

mehr

Wärmenetze und die technischen Möglichkeiten zur Erzeugung und Speicherung von Wärme

Sack, Anton (2023)



Wasserstoff aus biogenen Reststoffen - Stand der Forschung und Reifegrade unterschiedlicher Technologien

Gradel, Andy; Plessing, Tobias (2023)


 

Statuskonferenz Bioenergie, Leipzig


Alternative Wasserstofferzeugungsverfahren

Sack, Anton; Gradel, Andy; Plessing, Tobias (2023)



Regulatorik für die Erzeugung von Wasserstoff aus biogenen Reststoffen

Gradel, Andy (2023)


 

H2.INSIGHTS#6 des Zentrum Wasserstoff


Brennstoffspezifische Simulation thermochemischer Biomassevergasung

Heinrich, Maximilian (2023)


 

Statuskonferenz Bioenergie, Leipzig


Erneuerbare Energien - Was ist das? Wo stehen wir aktuell und wo wollen wir hin?

Dölz, Michael (2023)


 

Sommerakademie; Hof 


Generative KI, ChatGPT & Co.: Fluch oder Segen?

Wagener, Andreas (2023)

VDM – Brunnenfachgespräch/Jahrestagung des Ausschusses für Technik im Verband Deutscher Mineralbrunnen 2023, Regensburg 12.09.2023 2023.



Forschung und Entwicklung

Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hof

Alfons-Goppel-Platz 1
95028 Hof

T +49 9281 409 - 4690
valentin.plenk[at]hof-university.de

Betreuung der Publikationsseiten

Daniela Stock

T 09281 409 – 3042
daniela.stock.2[at]hof-university.de